torsdag 26 maj 2011

Hej igen

Jag läser Jonathan Safran Foers "Äta djur" och känner hur den kommer att förändra mitt liv. Alla borde läsa den här boken. Jag blir också så imponerad över vilken insats han gör när han medvetandegör människor om hur det ser ut i den moderna köttindustrin, hur den påverkar miljön, människors hälsa och vilket ofantligt lidande den skapar.

Vad fantastiskt det vore att göra skillnad (förmodligen direktöversatt från engelskans make a difference, men vad säger man på svenska då?). Att påverka världen lite i en bättre riktning. Jag läste att Spike Lee inpräntade det i sina barn, att de skulle förändra världen. Det är vanligt i USA att ambitiösa föräldrar tänker så om sina barn. Lena Olin nämnde i en intervju häromdagen att internatskolan hennes dotter Tora går på är för barn som vill förändra världen. Det hon glömde nämna är att skolan är för barn vars föräldrar kan betala för att få sina barn i en skola som ingjuter självförtroende och kämparanda i dem och ger dem den bästa utbildningen. Men ändå. Förändra världen, göra den lite bättre. Det är fint det. Det skulle jag också vilja göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar