fredag 15 april 2011

Vinäger

När vi ändå är inne på mat och dryck-spåret, så måste jag få prata lite om min besatthet av vinäger. Ett tag klarade jag inte av vanlig vinäger. Balsamvinäger skulle det vara. Men bara de minsta och finaste flaskorna från specialaffären, med dyrbara droppar lagrade i 20-30 år. Men så kom det en dag när jag inte längre tyckte att det var försvarbart att köpa vinäger för 275 kr flaskan. Eller rättare sagt min man tyckte inte det. Nej, han tyckte inte alls det. Så han köpte något rött rävgift i vanliga mataffären som de kallar balsamvinäger men som inte går att äta. Då fick jag vara utan vinäger ett tag. Tills jag en dag av lite uppgivet hällde vanlig, billig vitvinsvinäger över en tomatsallad jag hade gjort. Och blev fast. Nu äter jag caprese-sallad varje dag. Skivade tomater, mozzarella, några basilikablad och havssalt, peppar, olivolja och en massa vitvinsvinäger. Det ska bada i vinäger. Beroendet av vinäger är lite som beroendet av wasabi till sushin. Man tar mer och mer för varje gång. Rödvinsvinäger är jag fortfarande inte speciellt förtjust i. Kanske måste jag bara hitta den rätta kombon där också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar