fredag 8 april 2011

Test

Sitter och jobbar på biblioteket. Älskar att sitta där, omgiven av böcker och tidningar och filmer. Det känns som ett litet paradis, öppet för alla och gratis (eller nåja, skattefinansierat).

När jag under en period i mellanstadiet plötsligt fann mig stå utan bästis var det min räddning att kunna gå ner till skolbiblioteket på rasterna och sitta där försjunken i någon bok. Då behövde jag inte känna mig ensam. Jag lånade hem drivor av böcker och läste ut dem direkt. Senare, i gymnasiet, fick filmerna ta över böckernas roll som verklighetsflykt, eller snarare som optimerare av den livskänsla som de bästa lyckades fånga. Aldrig blev något så glamouröst som på film, tristess var glammigt, diskbänksrealism var glammigt.

Jag gjorde ett test på Martin Seligmans (den positiva psykologins pappa) sajt Authentic Happiness. Gå in och gör VIA-testet som hjälper dig att se vilka dina främsta styrkor är och vad du följaktligen bör fokusera på för att trivas bäst och blomstra. Min främsta styrka är Love of learning. 'Du har alltid älskat skolan, att läsa och museer.' Jo, det är väl jag. Sedan så kommer Judgement, critical thinking and open-mindedness. Appreciation of beauty and excellence. Creativity, ingenuity and originality. Perspective (wisdom). Haha! Det är mina fem främsta karaktärsstyrkor, eller karaktärsdrag heter det väl på svenska. Testet listar alla 24 starka sidor och de fem sista är de du är sämst på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar